سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بشنو تا بدانی و ساکت شو تا سالم بمانی . [امام علی علیه السلام]
مشخصات مدیروبلاگ
 
مرتضی ولیزاده[0]
سلام بر خوانندگان عزیز وبلاگ. من در این وبلاگ مطالبی که به نظرم مفید بوده یا در خودم تاثیر گذاشته آورده ام.باشد که مورد قبولتان واقع شود. استفاده از مطالب وبلاک با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع مجاز می باشد.

خبر مایه

مشگین شهر در طول تاریخ دارای شخصیت ها ، علما و رجال بزرگی بوده از قبیل سعدالدین وراوینی دانشمند و مترجم مرزبان نامه، شیخ محمود خیاوی عارف بزرگ قرن هفتم هجری قمری (مدفون در لیمر محله شهرستان آستارا)، پیر محمد پیشکینی از عرفا و یاران شیخ صفی الدین اردبیلی (مدفون در محله معروف به امام زاده روستای ارباب کندی)، شیخ ابوالحسن مشکینی اهل احمد بیگلو (مدفون در نجف اشرف) که یکی از آثار علمی وی حاشیه بر کفایه الاصول آخوند خراسانی می باشد. ایشان استاد حضرت آیه الله مرعشی نجفی نیز بوده اند.

در دوره معاصر نیز بویژه در جریان نهضت مشروطیت علما و رجال بزرگی از این شهر برخاسته اند از جمله شهید ملا امام وردی مشکینی که از روحانیت غیرتمند و تحصل کرده نجف اشرف بوده و با جلوگیری از یورش طوایفی از عشایر شاهسون از غارت شهر های همجوار نقش بسیار مهمی در پیروزی و به ثمر رساندن نهضت قیام مشروطیت ایفا کرد. او که با سران مشروطه تبریز ارتباط تنگاتنگ داشته است و در جریان بازگشت از جلسه سران مشروطه تبریز به مشکین، شبانه به وسیله مزدوران حاکم وقت اردبیل، به نام امیر معزز دستگیر و به تبریز انتقال یافته و در پشت نارین قلعه بدار آویخته می شود.

 شیخ یوسف افقهی و شیخ قاسم پریخانی از دیگر علمای منطقه بودند؛  آیت الله شیخ علی مشکینی آلنی از فقها و دانشمندان عصر حاضر، رئیس محترم مجلس خبرگان و امام جمعه قم و مدرس حوزه های علمیه قم و استاد ده ها تن از علما و روحانیون و اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می باشد که برخی از شاگران معظم له به سطح عالی علمی و مرجعیت رسیده اند.

 بسیجیان جان بر کف و غیور مشکین شهر در طول 8 سال دفاع مقدس بسیار پرشور در جبهه های نبرد حق علیه باطل شرکت کرده و بیش از 600 شهید تقدیم به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.

سردار شهید سرتیپ پاسدار حاج میر محمود بنی هاشم و تعداد زیادی از علمای این دیار به شهادت رسیده اند، شهیدانی چون حجتالاسلام و المسلمین حاج شیخ علی محبی و... از سرداران معروف و از جان گذشتگان هشت سال دفاع مقدس می باشند

meshginshahrt.blogfa.comمنبع


90/3/18::: 2:49 ع
نظر()